De spagaat tussen bedrijfsdoelstellingen en IT-resources: hoe manage je die?

Blog

De spagaat tussen bedrijfsdoelstellingen en IT-resources: hoe manage je die?

Het netwerk faciliteert devices, applicaties en hun gebruikers. Hoewel het de stille kracht achter de continuïteit en groei van elke organisatie is, wordt het door de raad van bestuur vaak louter als kostenpost gezien. Dit heeft gevolgen voor de grootte van IT-budgetten en daarmee je innovatiekracht. Hoe manage je – als CIO of IT-manager – de spagaat tussen bedrijfsdoelstellingen en IT-budget?

“De meeste CIO’s die ik ken, moeten veel moeite doen om de meerwaarde van IT hard te maken”, zegt Edwin Kanis, Marketing & Innovation Manager bij Axians. Volgens hem wordt de IT-afdeling vaak simpelweg gezien als het team dat de systemen draaiende houdt. “Net als voor energie- en waterbedrijven geldt: je kan het eigenlijk alleen maar fout doen.”

Innovatie vergt lucht in de planning

Aan de andere kant ziet Edwin Kanis dat organisaties steeds afhankelijker worden van hun netwerkinfrastructuur waardoor het beheer steeds crucialer en intensiever is. Daarbij wordt er van IT-afdelingen meer en meer verwacht dat ze bezig zijn met innovatie en de toekomst van de organisatie. Toch maakt netwerkoptimalisatie bijna nooit onderdeel uit van de bedrijfsdoelstellingen. “Zonde, want wat nu als je de 25 procent van de tijd die je kwijt bent aan netwerkbeheer kunt verlagen naar 5 procent? In dat geval krijg je lucht in de planning. Om te kunnen innoveren heb je dat echt nodig en ik denk dat het meer rendement geeft als je deze tijd gebruikt om met IT nieuwe diensten te ontwikkelen, het productie proces verder te optimaliseren, kwaliteit te verbeteren met behulp van data, de bereikbaarheid van je organisatie te vergroten of misschien wel de werkplek van he medewerkers te verbeteren. Noem maar op!”

Om die reden ziet Edwin dat Network as a Service in de lift zit. Het netwerk wordt steeds vaker uitbesteed, zodat het niet meer in bezit en beheer is van de organisatie. “Nu hebben veel organisaties nog 3 tot 5 netwerkbeheerders, maar tijden zijn aan het veranderen. Ik trek weleens de vergelijking met de Exchange-beheerder. Die rol bestaat bijna niet meer, aangezien iedereen naar Office365 is gemigreerd. Datzelfde staat te gebeuren voor de interne netwerkbeheerder, nu ‘as a Service’ de norm wordt.”

Gestandaardiseerde netwerkprofielen

Naast meer ruimte voor innovatie dankzij het verlagen van de beheerlast, is er een ander groot voordeel van Network as a Service. Het werkt namelijk met gestandaardiseerde netwerkprofielen. Dit versnelt de technische implementatie en operationele beheersbaarheid van je totale connectiviteitsvraagstuk op ‘nieuwe’ locaties. Ook een gehele organisatie kan, bijvoorbeeld na een fusie, snel op het ‘moedernetwerk’ worden aangesloten.

Edwin Kanis: ”Network as a Service biedt kant-en-klare bouwblokken. Je hoeft de netwerkprofielen niet custom-made te bouwen per vestiging, locatie, doelgroep of bedrijfsonderdeel, deze liggen al klaar bij Axians, net dienstencatalogus welke de organisatie direct inzicht geeft in de kosten.”

De spagaat tussen bedrijfsdoelstellingen en IT-resources kan volgens hem dan ook worden gemanaged door de implementatie van NAAS. “Het biedt organisaties optimale beschikbaarheid, flexibiliteit en ruimte om te innoveren terwijl de Total Cost of Ownership van het netwerk wordt verlaagd. Een win-winsituatie dus.”

Deze blog is het eerste deel van een vijfluik over de voordelen van Network as a Service (NAAS) voor de gehele organisatie. Benieuwd wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Voor meer informatie over de uitdagingen van IT-managers op het gebied van netwerkmanagement, download het e-book Orchestration: de IT-manager als dirigent van het netwerk.

logo_naas search search search