Waarom Network as a Service dient als platform voor innovatie

Blog

Waarom Network as a Service dient als platform voor innovatie

Technologie en data zijn twee van de belangrijkste drivers voor innovatie binnen bedrijven. Alles wat we aan technologie inzetten — of dat nu een applicatie, sensor of apparaat is — draait om het uitwisselen van data. En dat kan maar op één manier: via een verbinding tussen deze technologieën. Deze verbindingen gezamenlijk vormen het netwerk. Is er onvoldoende capaciteit in het netwerk, dan zal de gebruikerservaring van die laatste digitale vernieuwing tegenvallen en levert het onvoldoende op voor de organisatie. Hoewel het nooit ‘top of mind’ is, vormt het netwerk hét onderliggende fundament in het succesvol uitrollen van innovaties.

De voorwaarde is uiteraard wel dat het netwerk die innovaties ook technisch  faciliteert. Als je een statische netwerkinfrastructuur hebt dan is het vaak moeilijk om op te schalen naar de capaciteitsvraag die nodig is voor innovatie. Network as a Service biedt hier een oplossing voor en vormt daarmee een platform voor innovatie. Lees verder om te ontdekken waarom.

Network as a Service biedt een abonnement op innovatie

Network as a Service biedt totale ontzorging van de netwerkinfrastructuur en het netwerkbeheer tegen vaste, schaalbare kosten per maand door middel van een pay-per-use model. Je besteed alle aspecten rondom de infrastructuur en het beheer van het netwerk uit, waardoor het netwerk altijd aan de juist eisen voldoet om de ambities van de organisatie te realiseren.

Met Network as a Service krijg je op twee verschillende manieren een abonnement op innovatie:

1. Je profiteert van de innovaties van je partner
Leveranciers van netwerken zijn volop bezig met de verdere ontwikkeling van de platformen en het toevoegen van nieuwe (op software gebaseerde) functionaliteiten. Het grote voordeel is dat je met NaaS altijd de beschikking hebt over nieuwe functionaliteit en de laatste updates, vaak zonder extra vergoeding of licenties. Denk hierbij aan het steeds beter inzichtelijk krijgen van de gebruikerservaring van medewerkers gedurende de dag; wanneer is er geen verbinding of wanneer is deze minder en waar ligt dat precies aan. Of een self-service portal waarbij gebruikers bepaalde handelingen, zoals het koppelen van een printer aan het netwerk, zelfstandig kan doorvoeren en andere resources kan aanvragen, monitoren en afbreken. Allemaal kennis waar je NaaS leverancier gebruik van maakt om de gebruikerservaring te verbeteren.

2. IT-medewerkers kun je anders inzetten
Doordat je de netwerkinfrastructuur, het beheer en onderhoud uitbesteed, hebben jouw IT-medewerkers meer tijd en ruimte om zich bezig te houden met innovaties. Denk bijvoorbeeld aan de steeds grotere behoefte in je organisatie naar personen in IT regie functies, mensen die de technologie begrijpen en al die verschillende leveranciers kunnen managen. Het geringe aanbod van IT talent op de arbeidsmarkt is een ander probleem. Steeds meer organisaties besteden het dagelijks netwerkbeheer uit en zetten hun systeembeheers in voor de workload migratie naar de cloud of de uitrol van een nieuwe applicatie monitoring systeem Een ander mooi voorbeeld is Onderwijsgroep Landstede, waar IT-medewerkers nu voor de klas staan als docent.

Kortom, met Network as a Service komt er meer tijd, ruimte en capaciteit om te innoveren en de ambities van de organisatie waar te maken. Sterker nog, het stelt je in staat om het netwerk en het netwerkbeheer los te laten en volledig te focussen op innovatie, het meedenken met de business of bijvoorbeeld de migratie van on-premise workloads naar de cloud of het inrichten van de nieuwe applicatie waar de marketingafdeling al maanden om vraagt. NaaS neemt je op drie manieren de zorgen uit handen. Welke dat zijn, dat lees je in dit leaflet.

Ontdek de 3 manieren waarop Network as a Service jou in staat stelt te innoveren en download de leaflet hier:
New call-to-action

logo_naas search search search