Network as a Service vs. Managed Networking: een vergelijking

Blog

Network as a Service vs. Managed Networking: een vergelijking

Van IT-managers wordt verlangd dat ze bezig zijn met innovatie en het geven van richting aan ambities voor de toekomst van de organisatie. Denk aan het ontwikkelen van nieuwe IT-diensten, het verder digitaliseren van processen, het verbeteren van de kwaliteit met behulp van data, het vergroten van de bereikbaarheid van je organisatie, noem maar op. Het grote probleem is het gebrek aan tijd en capaciteit, waardoor dergelijke zaken niet altijd even goed van de grond komen. Om de tijd en ruimte wel te creëren, stappen steeds meer bedrijven over op het (gedeeltelijk) uitbesteden van hun bepaalde IT diensten zoals het beheer van de netwerkinfrastructuur. Het uitbesteden van het beheer van je netwerk kan op twee manieren: via Managed Networking of via Network as a Service. In dit blog maken we een vergelijking op basis van de voor- en nadelen.

Het verschil tussen Managed Networking en Network as a Service

Het grootste verschil is dat je bij Network as a Service — in tegenstelling tot een Managed dienstverlening — functionaliteit en connectiviteit van een service provider afneemt! Je betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van het platform, de apparatuur, licenties, afschrijving en dienstverlening van de service provider, vaak zorgt deze ervoor dat er een nieuw netwerk infrastructuur wordt geïmplementeerd. Dit is inclusief de aanschaf van de benodigde hardware en software, licenties,  reserveonderdelen, grijpvoorraad, kennis, etc. Bij de meeste service providers betaal je op basis van een pay-per-use model waarbij componenten die niet worden gebruikt ook niet worden doorbelast. De leverancier is hiermee verantwoordelijkheid voor jouw tevredenheid, want als je het niet gebruikt kan hij je geen rekening sturen en dat levert een aantal voordelen op. Zo krijg je onder andere een abonnement op innovatie, waarbij de service provider je helpt met het omarmen van nieuwe (gratis) functionaliteit die beschikbaar komt op het platform. De overige voordelen komen later in dit blog aan bod.

Bij Managed Networking blijft het netwerk en de apparatuur en gaat een andere partij zoals Axians het dagelijkse beheer van je netwerk uitvoeren. Van routers tot access points en van updates tot incidenten. Omdat het netwerk an sich van jou blijft, ben je ook zelf verantwoordelijk voor vernieuwing, lifecycle management, optimalisaties, etc. De praktijk wijst uit dat voor elementen als updates, upgrades, lifecycle management en vernieuwingen vaak niet voldoende tijd en specialistische kennis is.

De voor-en nadelen van Managed Networking

Het benoemen van de voor- en nadelen van Managed Networking en Network as a Service is niet altijd evident, omdat per organisatie het netwerk sterk verschilt. Toch zijn er een aantal kenmerken die in vrijwel iedere situatie gelden.

Voordelen:

  • Je mag verwachten het netwerk altijd beschikbaar is, waarbij je 24/7 of tijdens kantooruren toegang hebt tot de beste specialisten.
  • Managed services zijn vaak toepasbaar op ouder (netwerk) systemen
  • Je technische mensen kun je inzetten in andere (IT) domeinen, waardoor ze zich bezig kunnen houden met zaken als vernieuwing
  • Je betaald een vast bedrag per maand voor beheer. Hierdoor zijn kosten voorspelbaar

Nadelen:

  • Traditioneel gezien investeer je eenmalig een flink bedrag in het netwerk en schrijven we dit in 5, 6 of 7 jaar die volgen af. Bij Managed Networking is het noodzakelijk deze investering te blijven doen.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de onderliggende supportcontracten, het realiseren van een goede gebruikerservaring, het aanleggen van een reservevoorraad, lifecycle management en het doorvoeren van vernieuwingen.
  • Het is niet mogelijk om componenten of licenties te retourneren als je capaciteitsbehoefte afnemen.

De voor- en nadelen van Network as a Service

Voordelen: 

  • Je betaalt een vast bedrag per component of poort. In deze vergoeding zitten alle onderliggende kosten verwerkt zoals beheer, hardware, licenties en advies per locatie of component — gebaseerd op je gebruik (pay per use). Je kunt eenvoudig op- en afschalen op basis van de daadwerkelijke behoefte van je organisatie.
  • Je beschikt over een next-generation netwerk op basis van software. Inclusief alle mogelijkheden die daarbij komen kijken, zoals een cloud-based interface en user-experience monitoring.
  • Je beschikt 24/7 over een team van specialisten die support en monitoring bieden om de continuïteit en veiligheid van je netwerk te waarborgen en het netwerk op basis van data te optimaliseren om het beter aan te laten sluiten bij je organisatie. Hierdoor verbetert de gebruikerservaring.
  • De leverancier is verantwoordelijk voor het lifecycle management en bijbehorende vernieuwingslagen van je netwerk en daarmee heb je de garantie op een netwerk dat altijd up-to-date is met de laatste functionaliteit, betrouwbare hardware en actuele beveiliging.
  • Doordat je beschikt over een netwerk op basis van software heb je continue de beschikking over nieuwe functionaliteiten.Je hebt hiermee als het ware een abonnement op innovatie. En ook bij Axians zitten we niet stil, zo mag je van ons ontwikkelingen als een self-service-portal verwachten.
  • Je hoeft geen grote, eenmalige investering meer te doen want je stapt over naar een subscriptie model.
  • IT-medewerkers hoeven zich niet meer bezig te houden met het beheer en onderhoud van het netwerk, waardoor er tijd en ruimte ontstaat voor onder andere innovatie. Onderwijsgroep Landstede is een mooi voorbeeld van een organisatie die dankzij NaaS klaar is voor de ‘met de muis geboren leerling’.
  • Lees voor meer informatie over de voordelen van NaaS ook ons blog Network as a Service: wat is het en waarom is het slim het te overwegen?.

Nadelen:

  • Je zit niet meer zelf aan het stuur
  • Het is geen passende oplossing voor ieder type bedrijf. Wil je toch zelf aan het (technische) stuur zitten dan zijn er andere dienst varianten die beter bij je passen.
  • Het vraagt een serieuze verandering van de organisatie, een transitie die vooral aan het begin tijd en energie kost

Nu je meer inzicht hebt gekregen in de verschillen tussen Network as a Service en Managed Networking en wat de voor- en nadelen van beide oplossingen zijn, is het tijd om je af te vragen wat voor soort netwerkdienstverlening het beste past bij jouw organisatie? Ontdek binnen een paar minuten de beste match hier:


logo_naas search search search