De kostenvoordelen van Network as a Service

Blog

De kostenvoordelen van Network as a Service

De overstap naar Network as a Service heeft allerlei voordelen maar één van de belangrijkste overwegingen om wel of niet te kiezen voor deze oplossing is, logischerwijs, het kostenplaatje. Daarom gaan we in dit blog dieper in op de specifieke kosten gerelateerde voor- en nadelen van Network as a Service.

1.  Je profiteert van volumevoordeel

Kies je voor NaaS, dan werk je samen met een partner voor wie het inrichten en beheren van de netwerkinfrastructuur dagelijkse kost is. Zo’n partner is namelijk continu bezig specifieke kennis en kunde actueel te houden. Daarbij worden de werkzaamheden over een groot aantal klanten verspreid waardoor zij  dankzij ervaring, kennis en volumevoordeel via de meeste efficiënte weg technologie kunnen implementeren of beheren.

Laten we inzoomen op een 24/7 Service Window om dit toe te lichten. Het hebben van een Service Window kan noodzakelijk zijn om een beschikbaarheidsgarantie van bijvoorbeeld 99,99% te garanderen. Wil je dit intern organiseren, dan heb je vaak meer dan drie gespecialiseerde medewerkers nodig om dit te realiseren. Voor veel organisaties is dit een prijzige aangelegenheid. Een NaaS service provider spreidt deze kosten, omdat ze gelijktijdig meerdere klanten bedienen en de kosten van de support op deze manier kunnen drukken. Bovendien profiteer je van de kennis en kunde van de leverancier en hoef je zelf het wiel niet uit te vinden.

Axians heeft verschillende vestigingen in heel Nederland. Dankzij deze decentrale structuur kunnen we snel met je organisatie schakelen en heb je korte lijnen met onze contactpersoon – zoals de Service Manager of Technisch Consultant.

2. Niet meer investeren in opleidingen

Omdat het netwerk door updates, upgrades, technologieën en protocollen en andere verwachtingen van gebruikers continu verandert, is het opleiden van medewerkers cruciaal. Sterker nog, gezien de snelle technologische ontwikkelingen is het reserveren van één dag per week per medewerker voor studie niet meer dan normaal. Het gaat om specifieke kennis die noodzakelijk is voor het goed beheren en onderhouden van de netwerkinfrastructuur, maar de je in de dagelijkse praktijk slechts sporadisch gebruikt. Een service provider heeft deze kennis continu nodig, omdat het onderdeel is van de dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor is de noodzaak van doorlopend opleidengroter. Uiteraard zijn de medewerkers ook die dag in de week kwijt, maar wederom kunnen ze dit spreiden over een groot aantal klanten. Onderaan de streep zijn de kosten per klant hierdoor kleiner..

Er zijn nog een aantal andere ‘verborgen’ kosten waar je met een up-to-date kennisniveau van profiteert:

  • Het netwerk moet je regelmatig updaten, onder andere door upgrades en bug fixes door te voeren. Een partner heeft dit al vaker gedaan bij andere partijen, waardoor ze weten hoe het werkt, het minder tijd kost en dus een kostenvoordeel oplevert.
  • Eens in de vijf tot zeven is het netwerk toe aan vervanging. In die tijd is er qua technologie veel veranderd, waardoor je eigen medewerkers weer de boeken in moeten om goed te begrijpen hoe het werkt. De kennis van een partner is hierin altijd up to date, omdat medewerkers met niets anders bezig zijn dan het implementeren van de laatste technologie.

3. Eenmalige grote investering is niet langer noodzakelijk

Traditioneel gezien investeer je eenmalig een flink bedrag in het netwerk en schrijf je dit in de 4, 5, of 6 jaar die volgen af. Network as a Service is gebaseerd op een pay-per-use model. Je betaalt een vast bedrag voor beheer, hardware, licenties en advies per locatie of component, gebaseerd op je gebruik. Het biedt duidelijkheid omdat je precies weet waarvoor je betaalt en het biedt flexibiliteit omdat je gemakkelijk op- en afschaalt op basis van de componenten die je daadwerkelijk gebruikt. Die eenmalige grote investering is hiermee verleden tijd, waardoor dit kapitaal beschikbaar komt en je het kunt investeren in activitieten waar het een hoger rendement oplevert.

4. Minder contractmanagement

Bij veel bedrijven lopen er allerlei support en software contracten los van elkaar door uitbreidingen en vernieuwingen in de loop van de tijd voor je WAN, LAN, SD-WAN en WLAN. Het (jaarlijks) controleren, monitoren, en verlengen van deze contracten kost veel tijd en zorgt voor hoge proceskosten.

Kies je voor Network as a Service dan consolideer je in één klap de benodigde effort en kosten. Een partner beschikt, door het volumevoordeel, over een backoffice die gespecialiseerd is op dit soort contractmanagement en hier dagelijks mee bezig is.

5. Eindverantwoordelijkheid ligt bij jouw partner

Een hack of datalek is het laatste wat je wilt, maar in de praktijk zien we dat bij veel organisaties de vereiste specialistische kennis ontbreekt waardoor ze meer risico lopen. Als een dergelijk incident toch plaatsvindt, dan lopen de kosten voor het herstel ervan of het niet toegankelijk zijn van systemen of databases flink op.

Bij de overstap naar Network as a Service beschik je enerzijds altijd over de laatste updates en cutting edge technologieën, waardoor de mogelijkheid op een hack of datalek flink afneemt.

Kortom, het uitbesteden van je netwerk met Network as a Service resulteert in een aantal kostenvoordelen. Of je hiervan profiteert is sterk afhankelijk van de specifieke situatie van jouw organisatie. Het is geen passende oplossing voor ieder type organisaties. Het kan een slimme dienst zijn om meer budget maar ook tijd en capaciteit vrij te maken voor andere activiteit, waaronder innovatie. Daarbij adviseren wij je graag.

Het roept echter waarschijnlijk ook vragen op. “Hoe manage je de spagaat tussen bedrijfsdoelstellingen en IT-budget?”, “Wat gebeurt er met mijn IT-medewerkers?”, “Hoe helpt het daadwerkelijk bij de groei van de business?”, etc. In dit e-book geven CEO, CIO, CTO, CFO en HR director antwoord op die vragen en delen ze hun visie op wat Network as a Service betekent voor de gehele organisatie. Wat zijn nu écht de belangrijkste voor- en nadelen van NaaS versus een netwerk dat volledig in bezit én beheer is van jouw organisatie?

Download het e-book hier.

New call-to-action

logo_naas search search search